Time flies! - Reisverslag uit Tamale, Ghana van Noortje Vocht - WaarBenJij.nu Time flies! - Reisverslag uit Tamale, Ghana van Noortje Vocht - WaarBenJij.nu

Time flies!

Door: Noortje

Blijf op de hoogte en volg Noortje

05 Februari 2008 | Ghana, Tamale

Hallo allemaal,

Hoe is het met jullie? Lekker carnaval gevierd? Vandaag alweer het laatste dagje.. Gek idee dat het in Nederland nu carnaval is, kan me er niks bij voorstellen. Hier hoor je er natuurlijk ook niks over, en het weer helpt ook niet echt mee aan het carnavalsgevoel! Maar ik vind het niet zo erg voor een jaarje! :-)

Inmiddels is het alweer februari, wat gaat de tijd nu snel. Ik heb het gevoel dat ik alweer bijna naar huis toe ga, hoewel dat toch nog wel een kleine 2 maanden duurt.
Dit keer een kort berichtje (en nu echt kort), want ik heb niet veel tijd. Morgen komen papa en mama al in Tamale aan en ik moet nog van alles doen. Ik voel me ook niet helemaal lekker, want heb 2 nachten te weinig geslapen en dat voel ik nu wel! Vanavond maar weer even lekker bijslapen.
Hier in Ghana gaat alles goed. Je kunt merken dat het echt weer warmer aan het worden is, vooral 's ochtends en 's nachts (overdag was het altijd al warm). Iedereen is hier helemaal 'into the football', echt, de voetbalgekte in Nederland is er niks bij. Zondagavond heeft Ghana gewonnen van Nigeria (2-1) en daarna was het in de stad een gekkenhuis. Overal joelende, schreeuwende en feestende mensen. Ze hingen uit auto's en zaten er bovenop. Ik hoorde gisteren dat er zelfs 2 doden zijn gevallen in Tamale na de wedstrijd, dat is wel even schrikken. Maar als ik kijk wat voor gevaarlijke stunten ze uithaalden verbaast me dat niks. Dat wordt nog wat als Ghana de Africacup wint!

Op mijn werk gaat alles zijn gangetje. Ik moet nog veel doen voor mijn gevoel, maar helaas loopt niet alles zoals ik zou willen. Van het microcrediet project op het Resource Center word ik af en toe een beetje moedeloos. Probeer ik een meeting te plannen, loopt die helemaal anders als gepland. Maak ik afspraken, komen de mensen gewoon niet opdagen. En dat gebeurt niet 1 keer, maar 9 van de 10 keer. Af en toe denk je dan wel: 'aaaaaaaarh'! Maar dat is Ghana, dat hoort er allemaal bij. Het toppunt was anderhalve week geleden, toen ik door mijn baas om 4 uur 's ochtends (ja, jullie lezen het goed) werd opgehaald om mee te gaan naar Damongo om voorbereidingen te treffen voor de launch die we daar de volgende week zouden houden. Ik stond keurig om 4 uur klaar, super moe nog want ik was de vorige avond naar de voetbalwedstrijd geweest.. Het werd half 5, 5 uur, half 6.. Geen Samed te zien. Toen ik hem probeerde te bellen bleek z'n telefoon uit te staan. Toen had ik echt wel even gehad! Later bleek dat hij er niks aan kon doen dat we niet gingen, maar hij had me zeker wel even moeten bellen!

Vorige week dinsdag hebben we de launch in Damongo gehad. We hebben hier micro krediet verstrekt aan 60 vrouwen. Het was een hele happening. Samed had een grote auto gehuurd omdat we met 10 man uit Tamale zouden vertrekken. Het was leuk om mee te maken. Zelfs de pers was uitgenodigd, en ik hoorde later op de radio inderdaad een verslag (alleen jammer dat het in het Dagbani was, zodat ik het niet kon verstaan). Ik heb ook een speech gehouden, wat later voor de vrouwen vertaald werd. Samed heeft van tevoren nog naar m'n speech gekeken, maar hij vond dat ik toch echt wel af moest sluiten met de woorden 'thank you for listening and may god bless you'. Zonder god kom je hier nergens! Verder was het wel heel veel wachten, wachten en nog eens wachten. De planning was om om 9 uur te beginnen, we begonnen half 12. Aan het eind van de dag het geld uitgereikt aan de vrouwen, 50 Ghana Cedi ieder, dat is ongeveer 45 euro. Ik was een beetje teleurgesteld in de reacties, slechts enkelen van de 60 zeiden dank je wel, de rest pakte het geld aan en liep weg. Een beetje dankbaarheid mag toch wel, zou ik denken! Volgens Samed is dat cultuur, maar ik vraag het me af. Vond het wel een beetje jammer. Maar ja, waarschijnlijk zijn ze er toch wel blij mee, maar laten ze het gewoon op een andere manier blijken.

De laatste dagen stonden in teken van afscheid nemen. Mieke en Joanne zijn vandaag vertrokken uit Tamale. Ze gaan nog 2 weken reizen voordat ze terug naar Nederland gaan. Zaterdag en zondag heb ik daarom 2 afscheidsfeestjes gehad. Wel gek om afscheid te nemen, want je hebt toch best veel met elkaar opgetrokken en gedeeld. Er komen nu steeds meer nieuwe vrijwilligers en ik voel me inmiddels al echt tot het 'oude' groepje behoren. Kan me soms ook niet voorstellen dat ik al ruim 3 maanden in Ghana zit, maar toch is het echt zo.

Ik krijg trouwens net een smsje van papa en mama dat ze in Accra zijn, raar idee! Ben benieuwd hoe het is om ze morgen weer te zien. Daarover de volgende keer meer.

Liefs,
Noortje

  • 05 Februari 2008 - 10:29

    Ria:

    Wat leuk om te lezen dat je vader en moeder in Accra zijn aangekomen.We gaan vanmiddag naar t.Ria kunnen we het haar vertellen.Doe je ze de groeten en voor jullie alle drie een mooie rondreis.
    liefs,Ria

  • 05 Februari 2008 - 12:21

    Egbert:

    "Aan het eind van de dag het geld uitgereikt aan de vrouwen, 50 Ghana Cedi ieder, dat is ongeveer 45 euro. Ik was een beetje teleurgesteld in de reacties, slechts enkelen van de 60 zeiden dank je wel, de rest pakte het geld aan en liep weg. Een beetje dankbaarheid mag toch wel, zou ik denken! Volgens Samed is dat cultuur, maar ik vraag het me af."

    Those few who thanked you knew the value of money and your efforts to make a difference in their lives. Those who didn't never appreciated it, that is how some people in my country Ghana are ,it
    really is a pity to get such a behaviour from people. They thought 50 Ghana cedis wasn't enough,but yet this is a sum they never had in their lives. Such a mentality marks the fundamental disparities between that of the europeans who appreciates and is grateful of whatever he or she receives and the African who is not, and who perhaps wants more than you could afford, a poor culture indeed.I myself as a Ghanaian experiences such ingratitudes too.

  • 05 Februari 2008 - 12:27

    Kyra:

    Bedankt voor je berichtje Noortje. Toevallig zag ik Floris gister, dus moest ik weer even aan je denken. Fijn voor je dat de tijd zo snel gaat, dat is volgens mij een goed teken. Met mij gaat het ook goed, ook ik heb carnaval dit jaar een keertje overgeslagen, had er echt geen zin in, heb hierdoor wel veel schoolwerk kunnen doen en op Hemelrijk kunnen werken.
    Fijne vakantie met Gerrie en Wim, liefs Kyra.

  • 05 Februari 2008 - 13:09

    Marsha:

    hej meis alles goed daar en met jou en al die verhalen een hele belevenis allemaal..en je papa en mama zijn daar ok leuk voor je over 2 maandjes en dan ben je thuis leuk en je zul wel blij zijn denk ik of niet om iedereen weer tezien en walter tezien wij zijn van de week bij walter thuis geweest.. tot mijn volgende verhaaltje grtjes marsha en john

  • 05 Februari 2008 - 13:41

    Elle:

    Dag Noortje,

    Mijn eerste berichtje aan jou.
    Met enige regelmaat heb ik je berichtjes gelezen die je plaatst op je website.
    Ik krijg dan een mailtje van je en klik zo af en toe op de link.
    Wat ontzettend dapper en goed van je dat je je wens in vervulling gebracht hebt.
    Kan me nog een gesprek tussen ons twee herinneren in de bus naar school. Je vertelde dat je na je diploma graag in een ontwikkelingsland wou gaan helpen.
    Goed te zien dat je van die sterke gedachte waarheid gemaakt hebt.
    Ik wens je nog veel plezier en succes de komende 2 maanden. En hopelijk zal al die energie die je er in stopt zich meer belonen in een persoonlijke waardering van de bevolking. Of kun jij bepaalde dingen anders oppakken waardoor je jezelf de bevestiging kunt geven voor je mooie gebaren en inzet.

    Groetjes,

    Elle (oud klasgenootje P&A)

  • 05 Februari 2008 - 17:12

    Hetty:

    Alaaf vanuit Knotsenburg.... Ik merk hier ook weinig van carnaval!!! Maar goed, zoek het ook niet op en mag gezellig werken (het is weer eens super druk...)
    Leuk dat je morgen je ouders ziet. Had ze eigenlijk nog moeten bellen maar de tijd vliegt ook bij mij (of is het de ouderdom?) Wil jullie alvast een mooie rondreis wensen. Wil je ze de groetjes doen?

    Tja, en voordat je het weet ben je weer in het grijze nederland met storm en regen. Leuk!!! Helaas moet ik volgende maand op kraamvisite op Curacao... ;-)

    Nou, klein nichtje, geniet nog van de laatste maanden daar en een fijne vakantie.

    Liefs Hetty

  • 05 Februari 2008 - 17:35

    Anne:

    Hoi Noortje,

    Nog even in het weekend bij je vader en moeder een goede reis gaan wensen en ze een groet van ons voor jou meegegeven.
    Vandaag had ik het ook lekker warm, want ik ben een dagje naar de sauna geweest.
    Het is misschien ook wel eenzelfde soort warmte als bij jou!

    Fijne weken samen en tot mails,

    Anne

  • 05 Februari 2008 - 18:05

    Floris:

    Nou nou.. dit was wel kort ja.. AHUM.. HIhih..
    Ik heb je ouders zaterdagavond nog even je mp3-speler gebracht en heb ook Kyra nog even gezien bij Hout-Brox.

    Veel plezier met je ouders komende weken!
    XXX Floris

  • 06 Februari 2008 - 20:57

    Arusha:

    Hey Noortje,

    Wat fijn om te horen dat het je allemaal goed bevalt! Wat kan de tijd om vliegen he? Geniet nu lekker van je rondreis met je ouders. Ik wens jullie heel veel plezier.

    Liefs,
    Arusha

  • 08 Februari 2008 - 08:46

    Marthy:

    Heb net gelezen dat je moeder en vader goed zijn aangekomen.
    Maak er een paar gezellige mooie weken van. Groetjes.

  • 09 Februari 2008 - 16:18

    Lilian:

    Hallo Noortje, Wim en Gerrie,
    Hoe gaat het met jullie drieën?
    Gezellig zo samen?
    In Uden is alles oké. Lotje zit iedere avond voor de deur op ons te wachten en gaat dan tegelijk met je het huis in. Op dat moment is Bommel meestal binnen en schiet dan naar de zolder! Ze eten alle twee goed, zowel brokjes als zakjes eten. Fam. Windmeyer is inmiddels ook vertrokken voor 6 weken, dus is het rustig op het pleintje. Hadden we vorige week nog een dag sneeuw, nu lijkt het wel voorjaar: stralend blauwe lucht, veel zon en 12C. De carnavalsvakantie zit er haast op, vanavond gaan we gourmetten met de fam. Van Eert. Volgende week heeft Sabine CITO-toets. Ik ga nog een dagje lekker burgelijk naar de huishoudbeurs!
    Groetjes en veel plezier samen op reis!
    Liefs,
    Jos, Lilian, saskia, sabine

  • 09 Februari 2008 - 18:19

    Margareth:

    Hi Noortje,

    Fijn te lezen dat het allemaal goed gaat, ook al gaat er een hele hoop anders als je gewent bent. Och, een leuke ervaring toch?
    Fijn dat je ouders er zijn en ik hoop dat jullie een mooie reis hebben samen.
    Veel plezier en geniet ze!

    groetjes, ook aan je ouders,

    Margareth

  • 11 Februari 2008 - 12:40

    Marleen:

    Ha Noortje,

    Ik kan me echt goed voorstellen dat je het af en toe hebt gehad wat betreft het nakomen van afspraken daar!! Jij bent dan nog redelijk geduldig, zie je het al voor me dat ik daar sta??? haha.
    Ach, toch is het anders als je eenmaal daar helemaal inzit denk ik.
    Hier is alles goed. Ik ben alweer een week op wintersport geweest, lekker decadent he? Mijn reis lijkt alweer eeuwen geleden...
    Ik heb nog wel een nieuwtje, Koen en ik hebben een huis gekocht! Het moet nog gebouwd worden en zal rond juni 2009 klaar moeten zijn.
    Super spannend allemaal, maar wel erg leuk. Lekker degelijk he?
    Ik blijf je volgen en succes nog.

    Gr Marleen

  • 14 Februari 2008 - 22:49

    Carina:

    Heej Noortje!

    Hoorde van de week al dat jahlove je zag en dat je ouders er zijn. Super, waar je eigelijk al naar hebt uitgekeken. En daarna heb je nog maar heel f in Ghana en dan ben je ook weer in dat koude nederland net als ik. Ben nu weer 3 weekjes thuis. Tijd gaat zo snel!!!! Mis het echt super erg!!!! Hoop snel weer terug te kunnen maar eerst ff flink werken!

    Nou, iig nog heeeel veel plezier nog en we mailen!
    Liefs, Carina

  • 21 Februari 2008 - 14:36

    Kim:

    Hee Noortje,

    Wat leuk om al je verhalen te lezen! Geweldig om te zien dat je je droom aan het waarmaken bent en dat je je steeds meer op je plek voelt daar. Geniet nog van de komende tijd en haal eruit wat je kunt!

    Groetjes,
    Kim (oud klasgenootje SPH)


  • 21 Februari 2008 - 19:41

    Chantal Wilms:

    Heej Noortje!

    Hihihi... moet wel ff lachen hoor om je verhaal over de Launch in Damongo!! Het klink allemaal zo herkenbaar! Zo was bij mij de launch in Yilonayili ook! Echt balen man dat Samed je 'weer' heeft laten wachten! Hij veranderd dus niet echt he! Ach, geniet er nog maar van, want hier in Nederland ga je er weer naar terug verlangen... nou ja... niet naar het wachten op Samed... maar toch!

    Liefs, Chantal

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Noortje

31 Oktober ga ik naar Ghana om hier 5 maanden vrijwilligerswerk te doen voor de Woman Service Foundation, een organisatie die microkredieten verstrekt aan vrouwen op het platteland. Na deze 5 maanden zal ik nog een maand gaan rondreizen.

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 163
Totaal aantal bezoekers 18644

Voorgaande reizen:

31 Oktober 2007 - 01 Mei 2008

Mijn eerste reis

Landen bezocht: