Bijna voorbij.. - Reisverslag uit Tamale, Ghana van Noortje Vocht - WaarBenJij.nu Bijna voorbij.. - Reisverslag uit Tamale, Ghana van Noortje Vocht - WaarBenJij.nu

Bijna voorbij..

Door: Noortje

Blijf op de hoogte en volg Noortje

14 Maart 2008 | Ghana, Tamale

Lieve allemaal,

Mijn laatste week in Tamale is bijna aangebroken. Volgende week maandag pak ik de bus naar Accra, om vervolgens op woensdag 26 maart naar huis te vliegen! Een heel gek idee nog.. Ik heb er wel heel veel zin in, maar vind het ook moeilijk om alles hier achter te laten. Maar goed, nog maar even genieten van alles hier en ik probeer nog maar heel even niet aan het afscheid te denken!

Inmiddels gaat alles hier weer zijn gewone gangetje na mijn rondreis. Het lijkt alsof ik al weer weken terug ben. Bij de WSF ben ik de laatste tijd flink bezig geweest. Ik heb net de website van het Engels in het Nederlands vertaalt, en vanmiddag gaan we de website verder vormgeven met foto's, plaatjes etc. Ik moet ook nog een stuk schrijven over mijn ervaringen bij WSF, zodat ik met foto en al op de website kom! Ook wil Samed volgende week een documentaire maken over WSF, waarin ik ook word geinterviewd. Ben benieuwd! Volgende week is tevens het afscheid bij alle communities waar ik ben geweest, dus ik ben m'n afscheidsspeech alvast aan het voorbereiden! ;-) Ook daar wordt gefilmd voor de documentaire. Volgende week woensdag ga ik met mijn ingezamelde geld 15 vrouwen in Langa hopelijk heel gelukkig maken met een lening. Omdat het aantal beneficiaries te laag is wordt het niet zo'n grote launch als in Damongo, maar het lijkt me wel super leuk om te zien waar mijn geld (eigenlijk natuurlijk jullie geld!!) naartoe gaat! Langa is een kleine communitie ongeveer 3 kwartier rijden vanaf Tamale. Het ligt tamelijk afgelegen, je kunt er alleen via een slechte, onverharde weg komen. Ik ben daar nu 3 keer eerder geweest, waarvan ik ook 1 keer een training businessmanagement heb gegeven. De vrouwen zijn ontzettend lief en gastvrij daar. Dat zijn ze eigenlijk overal wel, maar op een gegeven moment moet je toch een keuze maken waar je je geld in wilt investeren. Maar ik ben ervan overtuigd dat het in Langa zeker goed terecht zal komen. De vrouwen houden zich hier voornamelijk bezig met het verkopen van rijst, yam en het verbouwen van kleine gewassen. Ik blijf na mijn vertrek ook emailcontact houden met Samed, zodat ik ook een beetje in de gaten kan houden hoe het de beneficiaries vergaat. Maar ik heb er helemaal vertrouwen in, want Samed werkt al 11 jaar voor WSF en heeft veel ervaring. Ik laat de verdere begeleiding dus aan hem over, omdat dat vanuit Nederland toch wel heel moeilijk sturen is. Ik zal jullie volgende week in ieder geval zeker nog een update geven over hoe het geweest is! Namens Samed trouwens nogmaals ontzettend bedankt voor jullie gulle giften, want dat heb ik volgens mij nog niet eens gezegd! Hij was er echt heel blij mee, al ging het wel weer een beetje op z'n Ghanees.. In eerste instantie toen ik vertelde dat ik geld had ingezameld reageerde hij een beetje koel, maar daarna werd hij toch ineens heel enthousiast.Ik hou jullie op de hoogte!

Vandaag is het alweer bijna weekend! Morgen ga ik met Patience en de buurkinderen naar het zwembad. Patience had afgelopen week malaria, maar gelukkig gaat het nu alweer een stuk beter met haar. Ik was even bang dat ik ook malaria zou hebben, want voelde me afgelopen week vaak slap, moe en eetlust had ik ook niet echt. Ik denk dat het echter vooral door het weer kwam, het was aan het begin van de week gewoon ontzettend heet hier en dat beneemt echt al je energie. Iedereen klaagde erover. Totdat het dinsdagavond ineens begon te stormen, onweren en regenen! Woensdag heeft het hier de hele dag geregend, het was net alsof je in Nederland was! We kregen spontaan allemaal zin in warme chocolademelk met slagroom! :-) Nu is het echter alweer ouderwets warm, dus heel lang heeft die weersverandering niet geduurd. Maar het is nu natuurlijk het begin van het regenseizoen, dus wie weet valt er binnenkort nog maar regen. Om maar even in de Nederlandse sfeer te blijven: vanavond ga ik stamppot maken voor m'n gastgezin. Ben erg benieuwd wat ze ervan vinden en of ze het naar binnenkrijgen! Zondag ga ik mijn haar weer opnieuw laten vlechten, zodat ik met een echte afrikaanse coupe in Nederland aankom!!

Liefs,
Noortje

  • 14 Maart 2008 - 11:20

    Kyra:

    Mooie foto's! Ik heb ze met veel plezier bekeken.
    Succes nog met de laatste dingen die je daar gaat doen.
    Laat je nog weten wat ze van jouw stamppot vonden?
    Ik heb zin om je weer te zien.
    Dan gaan we lekker uit eten in Nijmegen voor je verjaardag!
    Mocht ik je niet meer 'spreken' dan wens ik je alvast een goede reis.
    Dan ga ik nu de was uit de wasmachine halen!
    Liefs, Kyra.

  • 14 Maart 2008 - 12:28

    Anne:

    Hoi Noortje,

    Dit komt vaker voor dat ik na mijn dochter reageer. Het zal nu wel de laatste keer zijn.
    Je bent in elk geval een hele levenservaring rijker als we jou weer zien. Noortje neem goed afscheid en succes met de afronding van je werk en vertrouw erop dat anderen het verder zullen afmaken.

    Heel veel Udense groetjes,
    Anne en Hans

  • 14 Maart 2008 - 13:31

    Inez:

    Hee Noortje,
    Poeh..wat gaat het toch allemaal snel.
    Ik vind het leuk te lezen dat je een leuke tijd daar hebt gehad! Ik zie je weer binnenkort in Uden, ben benieuwd hoe bruin je bent! haha..
    Alvast een goede reis!

    Wat toevallig dat ik net lees dat papa, mama en Kyra ook al iets hebben gestuurd:p

    xx Inez

  • 14 Maart 2008 - 13:47

    De 2 Zustertjes:

    He die Noortje!

    Joanne is gezellig bij mij op de thee en wij mogen hier in Nederland waarempel genieten van een zonnetje! Het einde nu in zicht... gek he? Wij denken nog heel vaak terug aan Ghana en kunnen ons nog helemaal voorstellen hoe het er ook al weer allemaal uitziet en aan toe gaat.
    Tot snel in Nederland! (winkelen in Uden was het toch???) ;).

    Liefs Joanne en Mieke

  • 14 Maart 2008 - 19:39

    Marieke:

    hey meid!
    dus de datum is nu definitief! heb er veel zin in om je weer te zien en te spreken natuurlijk (mis onze lange telefoongesprekken wel :)) en dan spreken we ook snel een datum af wanneer we ons lekker gaan ontspannen in het sanadome (met jou sanadoompje :)) nou meid ik ben heel erg blij om te lezen dat je een hele leuke, leerzame tijd en geweldige ervaring hebt gehad! en t afscheid zal vast wel lastig zijn maar komt vast goed! je kan zeker trots op jezelf zijn!!! nou lieve meid ik wens je voor de komende dagen heel veel succes toe! en alvast een vrolijk pasen :P en dan hoop ik je snel weer te zien en te spreken!! wens je een hele fijne terugreis!

    liefs, knuffels en dikke kus marieke

  • 16 Maart 2008 - 18:46

    Liesbeth:

    Ha die Noortje!
    Al een tijdje je site niet gelezen, weer heerlijk om even in Ghaneze sferen te komen! Jouw tijd zit er dus ook al weer bijna op, gaat snel he?! Met mij gaat alles pirma, heb het erg naar mijn zin bij m'n nieuwe baan! Verder ook al wel weer goed gewend hier in Nederland, alhoewel de reiskriebels er allang weer zijn! Mied, geniet van je laatste weekje, succes met afscheid nemen en een heel warm welkom toegewenst op Schiphol!

    Liefs Liesbet

  • 17 Maart 2008 - 10:55

    Linda :

    hee meis,

    leuk om jouw verhalen nog even mee te mogen lezen,voordat je alweer terug bent dadelijk! geniet er nog zoveel mogelijk van he,maar dat zal vast wel lukken nu,wel heel anders als het begin he,je kunt echt goed merken dat je uiteindelijk toch echt goed je draai hebt gevonden.
    ik ben bezig met een reunie aan het plannen en die gaat komen op zatavond 5 april! ik hoop dat ondanks je dan net terug bent jij ook van de partij bent,zou harstikke leuk zijn. geniet eerst nog maar even van je laatste week!

    liefs X linda

  • 19 Maart 2008 - 09:17

    Lilian:

    Lieve Noortje,
    Nog een laatste berichtje voor je thuiskomst. We kijken er allemaal naar uit. Maar je vader,moeder, Lotje en Bommel natuurlijk het meest!
    Veel plezier met het afsluiten van je werkzaamheden in Ghana. Je kunt trots zijn op hetgeen je daar voor de mensen gedaan hebt! Het zal niet meevallen afscheid te nemen van je gastgezin, ze waren immers erg lief voor je heb ik uit je verhalen begrepen. Afscheid nemen van je baas, de andere vrijwilligers en alle lieve mensen die je in je hart hebt gesloten, het zal zwaar zijn. Maar aan alles komt een einde...
    Zorg dat je gezond thuis komt en een hele goede reis gewenst!
    De temperatuursovergang zal groot zijn, we krijgen met Pasen misschien nog sneeuw!
    Liefs,
    Jos, Lilian, Saskia en Sabine

  • 20 Maart 2008 - 16:53

    Hetty:

    Hoi nichtje,

    Ook vanaf Curacao (heerlijk!!!!) succes met de laatste loodjes en het afscheid nemen.
    Ik hoorde van mijn moeder dat er in Nederland sneeuw voorspelt is met Pasen.... Dus bereidt ook jij je maar voor!
    Ik vlieg vanavond terug naar Nederland. Behalve jetlag zal ook de temperatuur wel ff wennen zijn.

    Groetjes Hetty

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Noortje

31 Oktober ga ik naar Ghana om hier 5 maanden vrijwilligerswerk te doen voor de Woman Service Foundation, een organisatie die microkredieten verstrekt aan vrouwen op het platteland. Na deze 5 maanden zal ik nog een maand gaan rondreizen.

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 139
Totaal aantal bezoekers 18648

Voorgaande reizen:

31 Oktober 2007 - 01 Mei 2008

Mijn eerste reis

Landen bezocht: